«Έχει ανοίξει ο δρόμος για σημαντικές κινεζικές επενδύσεις»

Χρόνος Ανάγνωσης
λιγότερο από
1 λεπτό

«Έχει ανοίξει ο δρόμος για σημαντικές κινεζικές επενδύσεις»

 Συνέντευξη του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιου Πιτσιόρλα  στην Αγγελική Σπανού

[Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ]

«Προφανώς πρέπει να γίνουν πολλά από ελληνικής πλευράς ώστε να διαμορφωθεί φιλικό περιβάλλον για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα», σημειώνει ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος είναι αισιόδοξος για την πορεία της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας. Αναφέρεται στους τομείς για τους οποίους υπάρχει κινεζικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον, στις προοπτικές του τουρισμού από την Κίνα και στην δυνατότητα να γίνει ο Πειραιάς, υπό τη διοίκηση της Cosco, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.

Ποια είναι η εικόνα της Ελλάδας στην Κίνα; Μια χώρα σε κρίση ή μια χώρα που βγαίνει από την κρίση;

Η Κίνα παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις στην Ελλάδα και έχει πολύ καλή εικόνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Αυτό είναι το συμπέρασμά μου τόσο από το πρόσφατο ταξίδι μου στην Κίνα, όσο και από τις επαφές που έχω με Κινέζους αξιωματούχους. Η εικόνα λοιπόν που υπάρχει στην Κίνα για την ελληνική οικονομία είναι ότι βρίσκεται ήδη σε φάση ανάκαμψης και ότι οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια είναι θετικές.

Η στρατηγική σχέση Ελλάδας-Κίνας πώς μπορεί να εκφραστεί, πέρα από τις διακηρύξεις, στο πεδίο της οικονομίας;

Ανάμεσα στην Κίνα και την Ελλάδα οικοδομείται μια σχέση στρατηγικής συνεργασίας. Η σχέση αυτή πριν από όλα στηρίζεται στον σεβασμό που τρέφει η μια χώρα για την άλλη ως εκφραστής δύο μεγάλων πολιτισμών, οι ρίζες των οποίων «χάνονται» βαθιά στο παρελθόν. Ο αλληλοσεβασμός αυτός επιτρέπει τη διαμόρφωση σχέσεων εμπιστοσύνης και η εμπιστοσύνη αποτελεί το θεμέλιο για όλα τα είδη συνεργασίας.
Προφανώς η συνεργασία εκφράζεται ήδη και θα εκφραστεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον στο πεδίο της οικονομίας. Όμως πριν από όλα πρέπει να εκφραστεί στο πεδίο των σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες, στο πεδίο του Πολιτισμού και της Παιδείας.

Έχουν καλλιεργηθεί μεγάλες προσδοκίες για την προσέλκυση επενδύσεων από την Κίνα. Είναι βάσιμες αυτές οι προσδοκίες;

Στο πλαίσιο της στρατηγικής One Belt One Road, η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο. Αυτό αποτυπώνεται στο τριετές action plan που έχει υπογραφτεί ανάμεσα στις δύο χώρες και αποτελεί τη βάση για την προώθηση της οικονομικής συνεργασίας.
Θεωρώ λοιπόν ότι με την υπογραφή του action plan έχει ανοίξει ο δρόμος για σημαντικές επενδύσεις αλλά και ευρύτερα για την ενίσχυση της οικονομικής συνεργασίας σε πολλά επίπεδα.

Τι πρέπει να γίνει από ελληνικής πλευράς για να διευκολυνθεί η πραγματοποίηση κινεζικών επενδύσεων;

Προφανώς πρέπει να γίνουν πολλά από ελληνικής πλευράς ώστε να διαμορφωθεί φιλικό περιβάλλον για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Η συνεργασία μας στο λιμάνι του Πειραιά με την Cosco μας έχει προσφέρει ήδη πολύτιμες εμπειρίες. Όμως είναι απολύτως σαφές ότι χρειάζονται πολλά προκειμένου μια κινεζική εταιρεία που έρχεται στην Ελλάδα με σκοπό να επενδύσει να αισθάνεται ότι έρχεται σε ένα περιβάλλον φιλικό, όπου μπορεί να επιλύσει γρήγορα όλα τα προβλήματα, να κατανοήσει το νομικό καθεστώς και το επιχειρηματικό περιβάλλον. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις ελληνικές εταιρείες που επιχειρούν να ασκήσουν οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα.

Για ποιους τομείς υπάρχει κινεζικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον;

Οι βασικοί τομείς που κατ’ αρχήν βρίσκονται σε προτεραιότητα είναι οι μεταφορές, η ενέργεια και οι τηλεπικοινωνίες. Όμως ταυτόχρονα, ο τουρισμός, η μεταποίηση και η παραγωγή τροφίμων αποτελούν πολύ σημαντικούς τομείς τόσο για επενδύσεις, όσο και για διάφορες μορφές συνεργασίας. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα που θεωρώ πολύ σημαντικό. Η συνεργασία ανάμεσα σε κινεζικές και ελληνικές εταιρείες μπορεί να δημιουργήσει μεγάλες δυνατότητες για επιχειρηματική δραστηριοποίηση σε όλες τις χώρες του «Δρόμου του Μεταξιού». Αυτό πιστεύω ότι είναι μια πλευρά που πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα διότι το αμοιβαίο όφελος μπορεί να είναι πολύ μεγάλο.

Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο τουρισμός από την Κίνα. Πιστεύετε ότι θα ενισχυθεί αυτή η τάση;

Έχει αυξηθεί αλλά παραμένει ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Πιστεύω ότι η ενίσχυση της πολιτικής, πολιτιστικής και οικονομικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες θα ενισχύσει την αυξητική τάση. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλει ιδιαίτερα η απευθείας αεροπορική σύνδεση ανάμεσα στις δυο χώρες.

Η παρουσία της Cosco στη χώρα μας είναι η πιο δυναμική έκφραση της ελληνοκινεζικής συνεργασίας. Ποια είναι η προοπτική της;

Υπό τη διοίκηση της Cosco το λιμάνι του Πειραιά θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου. Αυτό από μόνο του δημιουργεί μια τεράστια δυναμική για την ελληνική οικονομία. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο της Ελλάδας στο πλαίσιο της στρατηγικής One Belt One Road.

Έχουν βάση οι πληροφορίες για ένα σχέδιο μεταφοράς του κινεζικού τεχνολογικού πάρκου στη χώρα μας;

Στους τομείς έρευνας, τεχνολογίας, καινοτομίας υπάρχουν τεράστια περιθώρια συνεργασίας. Διατυπώνονται αυτή τη στιγμή αρκετές ιδέες-προτάσεις για τεχνολογικά πάρκα τις οποίες εξετάζουμε προσεκτικά σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα μπορούμε να καταλήξουμε στα πρώτα βήματα.