«Το λιμάνι του Πειραιά είναι η αιχμή του δόρατος της ελληνοκινεζικής συνεργασίας»

Χρόνος Ανάγνωσης
λιγότερο από
1 λεπτό

«Το λιμάνι του Πειραιά είναι η αιχμή του δόρατος της ελληνοκινεζικής συνεργασίας»

Αναρτήθηκε στο:

Συνέντευξη του δημάρχου Πειραιά, Γιάννη Μώραλη, στην Αγγελική Σπανού

[Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ]

Ο Πειραιάς είναι εμβληματικό λιμάνι για την ελληνοκινεζική συνεργασία. Το βιώνουν με έναν τέτοιο τρόπο οι δημότες σας;

Το λιμάνι του Πειραιά είναι αυτή τη στιγμή η αιχμή του δόρατος, ο πιο συμβολικός και συνάμα ο πιο ουσιαστικός και ισχυρός πόλος στην ελληνοκινεζική συνεργασία. Η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών στην Cosco είναι ένα γεγονός το οποίο επηρεάζει πρωτίστως την οικονομία της χώρας και ξεπερνά τα στενά όρια της πόλης του Πειραιά. Θεωρώ ότι είναι νωρίς να μιλήσουμε για απτές ή ορατές συνέπειες στην καθημερινότητα των Πειραιωτών, όμως αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας για το λιμάνι έχει δώσει την ώθηση που χρειαζόταν η πόλη για να προσελκύσει και άλλου είδους επενδύσεις. Συνεπώς, αυτό που έχει αρχίσει να διαφαίνεται είναι ότι έχει αρχίσει να αντιστρέφεται το αρνητικό επενδυτικό κλίμα που επικρατούσε για αρκετά χρόνια και οπωσδήποτε, αυτό είναι θετικό.

Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά έχει πίσω της μια ιστορία κατά περιόδους ταραγμένη. Σήμερα θεωρείται μόνο πλεονέκτημα;

Πράγματι, σύσσωμη η Πειραϊκή κοινωνία, ο Δήμος, οι βουλευτές, τα επιμελητήρια, είχαν αντιταχθεί στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Εμείς, ως δημοτικός συνδυασμός αλλά και ως δημοτική αρχή, είχαμε αρχικά αντιρρήσεις για τον τρόπο με τον οποίον είχε δρομολογηθεί η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είχαμε προτείνει στην κυβέρνηση τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στα όρια του Δήμου Πειραιά, προκειμένου να αποφύγουμε την πώληση των μετοχών. Από τη στιγμή όμως που το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε τη σύμβαση παραχώρησης τον Αύγουστο του 2015, ο μόνος δρόμος για τον Δήμο Πειραιά ήταν η συνεργασία και η σκληρή δουλειά προκειμένου να επωφεληθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η πόλη και οι δημότες μας. Μέχρι στιγμής και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι έτσι θα συνεχίσουμε, μόνο θετικά για τον Δήμο Πειραιά έχουν προκύψει από αυτή τη συνεργασία. Διεκδικήσαμε και πετύχαμε να έχουμε για πρώτη φορά έναν ετήσιο ανταποδοτικό πόρο για τη λειτουργία του λιμανιού. Ένα ποσοστό 3,2% του ετήσιου τζίρου του ΟΛΠ θα μοιράζεται με αναλογικότητα στους παραλιμένιους Δήμους. Όπως αντιλαμβάνεστε είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό, το οποίο θα μπαίνει κάθε χρόνο στα ταμεία του Δήμου Πειραιά. Σε επίπεδο οικονομικής ανάκαμψης, από την άλλη, οι επενδύσεις που είναι υποχρεωμένη από τη σύμβαση να υλοποιήσει η Cosco συμπαρασύρουν ήδη και άλλες επενδύσεις, προς την κατεύθυνση που όλοι θέλουμε για την πόλη μας προκειμένου να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
 
Η δική σας επικοινωνία με την κινεζική πλευρά είναι καλή; Συνεννοείστε εύκολα;
 

Υπάρχει μια καλή συνεργασία μεταξύ του Δήμου Πειραιά και της Κινεζικής πλευράς. Πέρα από το ότι συμμετέχω στο Δ.Σ. του ΟΛΠ και έχω μια πιο άμεση ενημέρωση για τις κινήσεις που δρομολογούνται σχετικά με το λιμάνι, είναι κοινή πεποίθηση ότι είναι προς το συμφέρον και του Δήμου και των διαχειριστών του λιμανιού να συνδιαλεγόμαστε σχετικά με κρίσιμα θέματα που αφορούν την πόλη και το λιμάνι. Δεν μπορεί η πόλη και το λιμάνι να κινούνται σε διαφορετικούς αναπτυξιακούς άξονες

Επίσης, το τελευταίο διάστημα και με αφορμή το κοινό έτος φιλίας Ελλάδας – Κίνας υπάρχει στενή επαφή και συνεργασία μεταξύ Πειραιά και Κίνας, η οποία εδράζεται σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, όπως είναι για παράδειγμα η επιχειρηματικότητα, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός.

Πρόσφατα εορτάστηκε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά η 45η επέτειος εγκαθίδρυσης διπλωματικών σχέσεων της Ελλάδας με την Κίνα, ενώ  αποστολή του Δήμου Πειραιά συμμετείχε στο  2ο Ελληνοκινεζικό Forum για την Tοπική Aυτοδιοίκηση στο Πεκίνο τον Μάιο, όπου είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω την πόλη του Πειραιά ως επενδυτικό τουριστικό και επιχειρηματικό προορισμό.
 
Έχετε υπόψιν σας άλλα κινεζικά επενδυτικά σχέδια που να αφορούν το δήμο Πειραιά;
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μου στο Πεκίνο είχα την ευκαιρία να συναντήσω εκπροσώπους επενδυτικών ομίλων και διαπίστωσα ότι υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις. Το ενδιαφέρον αυτό είναι απολύτως δικαιολογημένο, καθώς ο Πειραιάς είναι για την Κίνα η πόρτα εισόδου της στην Ευρώπη και προφανώς θα θέλει να ισχυροποιήσει την παρουσία της στην πόλη. Επιπλέον, εκτός από το λιμάνι που αυτή τη στιγμή παρουσιάζει μεγάλη αναπτυξιακή δυναμική, υλοποιούνται ή έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης στον Πειραιά μια σειρά πολύ σημαντικών παρεμβάσεων, όπως η επέκταση του μετρό, αλλά και ένα ολοκληρωμένο δημοτικό σχέδιο αστικής αναζωογόνησης που θα αναβαθμίσει περαιτέρω την πόλη. Θεωρώ ότι είμαστε στην αρχή ακόμα και ότι το επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να έρχονται στο προσκήνιο περισσότερες επενδυτικές προθέσεις από την Κίνα. Εμείς ως δημοτική αρχή, επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα φιλικό επενδυτικό κλίμα για παρεμβάσεις που θα συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη του Πειραιά, με σεβασμό στην πόλη και τους ανθρώπους της.
 
Σε ποια επίπεδα κινείται ο τουρισμός από την Κίνα; Τι εικόνα έχετε;
Η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη τουριστική αγορά διεθνώς και οι Κινέζοι που ταξιδεύουν ξοδεύουν αρκετά χρήματα, οπότε έχουμε κάθε λόγο να επιδιώκουμε και να στηρίζουμε την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα. Απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω κάθε χρόνο επισκέπτονται τη χώρα μας όλο και περισσότεροι Κινέζοι, υπάρχει ένα συνεχές αυξητικό ρεύμα, όμως, δεδομένου του μεγέθους της κινεζικής αγοράς, τα περιθώρια για την περαιτέρω αύξησή του είναι πολύ μεγάλα. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει όλοι - η Κυβέρνηση, η Αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια - να εντείνουμε τις προσπάθειές μας και να «εκμεταλλευτούμε» το κοινό έτος φιλίας Ελλάδας – Κίνας, έτσι ώστε να ενισχύσουμε τη θέση μας στην κινεζική αγορά. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι Ελλάδα και Κίνα έχουν ακόμα ένα κοινό. Διαθέτουν αρχαίους πολιτισμούς μεγάλης αναγνωρισιμότητας εκατέρωθεν και είναι γνωστό ότι τα πολιτιστικά αξιοθέατα είναι ένας από τους βασικότερους λόγους που κάποιος επιλέγει ταξιδιωτικό προορισμό.

Πόσο γνωστός είναι ο Πειραιάς στην Κίνα;
Ο Πειραιάς, λόγω της συνεχούς ανάπτυξης του λιμανιού τα τελευταία χρόνια και της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι γίνεται η δεύτερη πιο γνωστή ελληνική πόλη στην Κίνα μετά την Αθήνα. Αυτό άλλωστε αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στην πρόσφατη επίσκεψή μας στο Πεκίνο όπου ο Πειραιάς πρωταγωνίστησε στις συζητήσεις και τις αναφορές από αξιωματούχους και των δύο χωρών. Οι Κινέζοι επιθυμούν να «χτίσουν» μια ιδιαίτερη σχέση με τον Πειραιά και εμείς από την πλευρά μας φιλοδοξούμε να διαδραματίσουμε σημαίνοντα ρόλο στον «δρόμο του μεταξιού». Έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά ανταλλαγών, αθλητικού, πολιτιστικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα που ενισχύουν τη συνεργασία μας και φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον Πειραιά με την Κίνα.